Betere doorstroming verkeer van en naar Science Park gereed in 2027
De Kruislaan is nu samen met de Middenweg 1 van de belangrijkste verkeersaders in de Watergraafsmeer. De spooronderdoorgang van de Kruislaan is voor auto's de hoofdroute van en naar de ring A10 en Amsterdam Science Park. Bussen en fietsers kunnen via de spooronderdoorgang het NS station Science Park bereiken. Voetgangers moeten door de spooronderdoorgang om het bovengelegen treinstation te bereiken. De Middenweg en de Kruislaan zijn druk en verkeer van en naar Amsterdam Sciencepark en de Molukkenstraat rijdt over de Kruislaan of het Galileiplantsoen. Daarom onderzoekt de gemeent maatregelen om de veiligheid en doorstroming van auto, openbaar vervoer, fiets en voetganger te verbeteren. Zo zijn er plannen voor de MacGillavry spooronderdoorgang als nieuwe verbinding tussen Amsterdam Science Park en de S113 en wordt in de toekomst ook de Kruislaan-onderdoorgang aangepast. (bron:Gemeente Amsterdam)
Meer informatie vind je in deze link:
https://www.amsterdam.nl/projecten/onderdoorgang-macgillavry-bereikbaarheid/
De voorlopige planning :
2020
September
De gemeenteraad besluit om geld beschikbaar te maken om het ontwerp voor de weg en de onderdoorgang te maken in overleg met Prorail.
2022
Tweede kwartaal
Het ontwerp voor de weg en de onderdoorgang zijn klaar.
2023
Eerste kwartaal
Definitief besluit om de onderdoorgang aan te leggen.
Gemeente geeft Prorail de opdracht om het werk aan te besteden en een treinvrije periode aan te vragen. Dit moet ver van tevoren gebeuren omdat Amsterdam – Amersfoort een druk spoor is.
2025
Start uitvoering.
2027
De onderdoorgang en de verlenging van de MacGillavrylaan is gereed. Ook de Kruislaanonderdoorgang wordt aangepast.
Ron de Wit
Anne Huizinga
Zou fijn zijn als er op zijn minst op snelheid zou worden gehandhaafd, zeker ook van motoren, en als ook het laatste deel tot aan de tunnel een max snelheid van 30 krijgt. Het lawaai is echt verschrikkelijk af en toe.