Veiligheid, zowel verkeersveiligheid als sociale veiligheid, ‘samen’, meer aandacht voor het klimaat en voor vergroening vormen de vier thema’s die binnen het bewonersmanifest ‘De Groene Carolina’ centraal staan. Bewoners Anna, Dick en Goran vertellen wat voor hun belangrijk is.
“Ik vind het belangrijk om te kunnen ademhalen in de stad. Groen is voor mij de cruciale tegenhanger van uitlaatgas en beton. Dat betekent dat ik erg geniet van al het groen dat ik kan zien vanuit mijn huis, tot en met dat ik graag in het Flevopark ben. Ik lijd onder uitlaatgas; alles waarbij maar autoverkeer wordt verminderd maakt me blij. Van mij mogen de auto’s worden afgeschaft!
Ik ben erg enthousiast over dit bewonersmanifest, ik sta achter de ideeën. De overbodige busbaan is volgens mij een geweldige kans voor vergroening. En als de anonimiteit ook vermindert en bewoners elkaar beter gaan leren kennen heeft dat misschien ook goede gevolgen voor een schonere buurt. Het rondslingerende vuilnis is mij een doorn in het oog, ik heb sinds kort met een paar buren de vuilniscontainers geadopteerd.
Ook vind ik het heel belangrijk dat kinderen hier buiten kunnen spelen. Ik ben jaren geleden met de gebiedsmakelaar in contact gekomen toen er een initiatief was om de speelgelegenheid op de MacGillavrylaan te verbeteren. Ik heb toen benadrukt hoe belangrijk het was dat de kinderen daar zelf over mee mochten denken. Dat heeft Fred toen heel goed opgepakt. Geweldig dat er nu een groep buurtbewoners is die zich inzet voor vergroening en dat we allemaal mee mogen denken!”
“Ik ervaar veel steen en beton, de laan is eigenlijk alleen maar één grote betonvlakte. Bussen delen de autobaan wat mij betreft in de toekomst, zodat er ruimte komt voor vergroening. Zo komt er meer ruimte voor bomen in de laan. Die helpen weer in het beperken van de warmte uitgifte. De warmte wordt nu enorm vastgehouden door het beton en asfalt. Daarnaast hebben we veel last van valwinden in de laan, en daar helpen meer bomen ook tegen. Groen maakt mensen vrolijk, geeft meer een gevoel van ‘samen’, en beton geeft niet alleen warmte maar ook lawaai af. A
ls de verkeerssnelheid zou worden ingedamd wordt het aangenamer om te wandelen. Verkeersveiligheid vind ik wel echt een issue. Ik heb veel last van fatbikes. Ze rijden als kamikaze chauffeurs over de Oosterringdijk en de Sienceparkbrug en op het verbindingspad richting onze laan. Levensgevaarlijk! Scooters gaan hard over de Sciencepark brug, met ongelukken tot gevolg. Ik zie zelfs auto’s die bij files naar de Kramatweg rijden via het fietspad en over de Scienceparkbrug. Zo gevaarlijk; het is nota bene een fietsbrug! Zelfs grote vrachtwagens tijdens het No Art festival. Er gebeuren heel veel ongelukken en bijna-ongelukken. Voetpaden ontbreken helemaal in een groot deel van het Sciencepark.
Ik zou ook s’avonds graag een betere openbare verlichting hebben, om het gevoel van veiligheid te verhogen. Dus ja, veel wensen, maar op zich ben ik wel tevreden over de buurt want wij kijken voor het grootste gedeelte uit op de dijk en het Flevopark.”
“Ik geef de laan een onvoldoende, maar de buurt een acht. Het is een fijne buurt waarbij je snel in de natuur bent, snel in de Indische buurt, snel in het centrum. Bereikbaarheid, locatie, faciliteiten, fijne mensen, allemaal prima. Maar, ik ervaar echt geluidsoverlast; hier krijgt de weggebruiker te veel vrijheid om herrie te maken, om te lekker de bocht te kunnen nemen.
Sinds ik een dochtertje heb kijk ik heel anders naar de verkeerssituatie. Oversteken is ontzettend gevaarlijk. Er zijn aanrijdingen, het is onoverzichtelijk. Ook de oversteek naar het kinderdagverblijf Kinderrijk is gevaarlijk voor al die kinderen. Er is geen zebrapad en iedereen gaat daar met een rotsnelheid. Nu is in onze laan de voetganger te gast i.p.v. auto! Ik hoor de bus wel acht keer per dag toeteren om iemand te waarschuwen. Inmiddels vind ik de Oosterringdijk ook steeds gevaarlijker. Al die snelle fietsen, het kruispunt bij de Scienceparkbrug is vreselijk gevaarlijk, helemaal voor kinderen. Als voetganger ben je niet gewenst.
Vergroening van de laan zou ik erg toejuichen; we wonen op een van de heetste plekken van Amsterdam en we zien alleen maar gebouwen. ‘Onttegel je tuin’ zegt de gemeente. Maar wij moeten de hele laan onttegelen! Het is een betonnen jungle. Deze laan heeft echt een herstructurering nodig. Het kan efficiënter en groener. De verhouding straat en groen is totaal uit proportie, we hebben alleen een paar hegjes. Ik kijk uit op de bocht in de laan en het lijkt wel een landingsbaan! Vergroening en verbetering van de verkeersveiligheid zijn het meest nodig en een centraal plein, bij de kruising met de Kruislaan, zou het een echte buurt maken. Zo’n plein wordt dan de verbindende factor voor gebruikers, bewoners en studenten.”